Johnson & Johnson heeft in het tweede kwartaal een sterke omzet laten zien, ondanks het verlies van het exclusiviteitsrecht voor het immunologie-medicijn Stelara. Hoe heeft het farmaceutische bedrijf dit voor elkaar gekregen? Door nieuwe medicijnen te promoten en te focussen op oncologie en neuroscience. Wereldwijd steeg de farmaceutische omzet van J&J met 4,9% naar meer dan 15 miljard dollar. CEO Joaquin Duato prees op de resultatenconferentie Jennifer Taubert, de wereldwijde voorzitter van J&J Innovative Medicine, voor het behalen van een recordomzet terwijl de opbrengsten van Stelara fors daalden. ‘Credits aan Taubert en haar team voor het behalen van het eerste kwartaal van 15 miljard dollar, ondanks een jaar-op-jaar-daling van 1,2 miljard dollar door Stelara. Ik denk niet dat een ander bedrijf dit kan doen’, zei Duato. Stelara was meer dan een decennium lang een belangrijke inkomstenbron voor J&J, met een piekomzet van bijna 11 miljard dollar in 2023. Maar sinds biosimilars op de markt kwamen, eerst in Europa in 2024 en later dit jaar in de VS, daalde de omzet van Stelara in het tweede kwartaal van 2025 met 1,2 miljard dollar ten opzichte van het vorige jaar. Gelukkig heeft het bedrijf nieuwe immunologie-medicijnen die, hoewel ze de verliezen van Stelara nog niet volledig opvangen, toekomstig groei mogelijk maken. ‘Het is moeilijk om één product aan te wijzen dat ons enthousiast maakt voor de tweede helft van het jaar… maar als ik moet kiezen, dan is het Tremfya’, zei CFO Joe Wolk. De omzet van Tremfya groeit gestadig en is recent uitgebreid naar inflammatoire darmziekten, wat bijdroeg aan een groei van 30% in het kwartaal, samen met indicaties voor de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Wolk noemde Stelara’s marktaandeel van 70% bij inflammatoire darmziekten een aantrekkelijke markt. Duato verwacht dat Tremfya een piekomzet van 10 miljard dollar per jaar kan behalen, vergelijkbaar met Stelara aan het einde van zijn exclusieve levenscyclus. Bovendien groeien de gevestigde immunologieproducten Remicade en de Simponi-familie met dubbele cijfers, en de pipeline ziet er veelbelovend uit voor de toekomst. De algemene daling van 16% in de omzet van immunologie lijkt daarom een korte dip te zijn. Duato beloofde dat J&J de komende jaren een leidende rol zal spelen in de oncologie. ‘Met meer dan 10 producten op de markt voor 26 goedgekeurde indicaties en meer dan 25 behandelingen in de late ontwikkelingsfase, verwachten we de nummer 1 in oncologie te worden tegen 2030 met een omzet van meer dan 50 miljard dollar’, zei hij. In het tweede kwartaal steeg de omzet van oncologie met 22%, met bijdragen van het myeloma-medicijn Darzalex en het prostaatkankermedicijn Erleada. Ook de CAR-T-celtherapie Carvykti presteerde goed met een omzet van 439 miljoen dollar in het kwartaal. Taubert zei dat het bladderkankermedicijn TAR-200 onderschat wordt door analisten en dat het in 2028 mogelijk drie keer hoger kan scoren dan verwacht. ‘TAR-200 heeft waarschijnlijk de grootste kloof tussen onze interne voorspellingen en wat de markt verwacht’, aldus Taubert. Het ketaminegebaseerde antidepressivum Spravato groeide met meer dan 50% naar 414 miljoen dollar omzet in het eerste kwartaal. Hoewel de leidingvragen zich verheugden over dit succes, kijken ze ook uit naar de toekomst van Caplyta, een nieuw medicijn voor schizofrenie en bipolaire depressie dat J&J dit jaar verwierf via de overname van Intra-Cellular Therapies voor 14,6 miljard dollar. ‘Caplyta versterkt J&J’s robuuste portfolio met een piekjaaromzetpotentieel van meer dan 5 miljard dollar en zorgt voor groei boven de verwachtingen van analisten voor de rest van het decennium’, zei Duato. Al met al groeide de omzet van neuroscience met bijna 15% naar meer dan 2 miljard dollar in het tweede kwartaal.
