Johnson & Johnson heeft de afgelopen jaren veel veranderd. Het bedrijf heeft grote onderdelen verkocht en zichzelf omgevormd tot een slanker bedrijf dat zich richt op geneesmiddelen. In 2023 verkocht J&J zijn consumentenunit, die nu Kenvue heet. Het geld dat ze daarvoor kregen, gaat naar innovatie in geneesmiddelen en medische technologie. Maar ze zijn nog niet klaar met verkopen. J&J heeft net aangekondigd dat ze ook hun orthopedische afdeling gaan splitsen. Deze afdeling, die heup- en knieprothesen en apparaten voor trauma en ruggezondheid maakt, zal DePuy Synthes gaan heten. De afdeling heeft vorig jaar ongeveer $9,2 miljard omgezet. Na deze splitsing zal J&J zich meer richten op farmaceutisch onderzoek en ontwikkeling, en op medische technologie in de gebieden cardiologie, chirurgie en visie. Wat betekent dit voor de drie belangrijkste farmaceutische gebieden van J&J: oncologie, immunologie en neuroscience? CEO Joaquin Duato zei tijdens de winstcall van dinsdag dat deze veranderingen het bedrijf in een nieuwe fase van versneld groei brengen. ‘Het is altijd de bedoeling van Johnson & Johnson geweest om goed om te gaan met ons kapitaal en beslissingen te nemen over ons portfolio om te prioriteren waar we denken dat doorbraakinnovatie kan plaatsvinden. Dat is precies wat we nu doen.’ Kankermedicijnen zijn nog steeds de grootste omzetbron van J&J wereldwijd, met $18,5 miljard in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Darzalex, een medicijn tegen multiple myeloma, is hierbij een grote speler met meer dan 50% van de markt. Darzalex groeit met meer dan 20% en neemt daarmee wat terug van het verlies van Imbruvica, een medicijn dat J&J samen met AbbVie maakt. Imbruvica groeit nog steeds, maar verliest snel terrein aan concurrenten zoals Brukinsa van BeOne en Calquence van AstraZeneca. In het derde kwartaal daalde de omzet van Imbruvica in de VS met meer dan 18%. Een nieuw sterretje bij J&J is Carvykti, een celtherapie voor multiple myeloma. Hoewel celtherapieën vaak last hebben van moeilijke productie en lange wachttijden voor patiënten, heeft Carvykti een vaste plaats op de markt. Dit jaar groeit de omzet sterk. Carvykti, dat in 2022 werd goedgekeurd, is nu al gebruikt bij meer dan 8.500 patiënten wereldwijd, en Duato noemde het ‘de meest succesvolle CAR-T-lancering ooit.’ De omzet groeit bijna 90% ten opzichte van de eerste drie kwartalen van vorig jaar, wat past bij de ambitie van $5 miljard omzet per jaar. Een ander product met die ambitie is Inlexzo, een medicijn voor blaaskanker dat vorige maand is goedgekeurd. Het komt uit de overname van Taris Biomedical in 2019 en toont J&J’s toewijding aan innovatie in geneesmiddelen en medische technologie. Immunologie is een uitdaging voor J&J in 2025. Stelara, een van hun grootste medicijnen, verliest zijn marktpositie door concurrentie. Stelara bracht vorig jaar nog meer dan $8 miljard op, maar dit jaar is dat gedaald naar $4,9 miljard in de eerste drie kwartalen. Maar J&J heeft ook Tremfya, een medicijn dat steeds populairder wordt. Tremfya bracht in de eerste drie kwartalen bijna $3,6 miljard op, een stijging van meer dan 30% ten opzichte van vorig jaar. Duato zei dat Tremfya misschien nog groter en beter wordt dan Stelara. J&J is ook actief in neuroscience, hoewel ze daar nog niet zo groot zijn als in immunologie en oncologie. Spravato, een medicijn tegen depressie op basis van ketamine, groeide met meer dan 60% wereldwijd ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar heeft Spravato al meer dan $1 miljard omgezet. J&J heeft ook Caplyta, een medicijn tegen schizofrenie en bipolaire stoornissen dat ze dit jaar hebben overgenomen van Intra-Cellular Therapies. J&J verwacht dat Caplyta ook goed zal scoren bij depressie, wat de omzet mogelijk naar $5 miljard per jaar kan brengen.
