Voor 33 jaar heeft het biopharmaceutische bedrijf Geron hard gewerkt om de eerste telomerase-remmer tegen bloedkanker, Rytelo, te ontwikkelen. Toen het medicijn vorig jaar goedgekeurd werd door de FDA voor de behandeling van bloedarmoede bij patiënten met lager-risico myelodysplastische syndromen (MDS), was de vreugde groot. Maar Geron leerde snel dat het lanceren van een veelbelovend medicijn niet genoeg is om succes te garanderen, zelfs als het gebaseerd is op nobelprijswinend onderzoek. ‘Wanneer we ons product lanceerden, was de verwachting van de markt iets, en onze eerste prestaties lagen niet in lijn met die verwachting,’ zei Harout Semerjian, die in augustus de rol van CEO van Geron overnam. Geron’s meest recente financiële resultaten toonden aan dat Rytelo de omzetdoelstellingen in het derde kwartaal niet heeft gehaald, slechts enkele maanden na het bericht dat de vraag naar het geneesmiddel in het eerste kwartaal ‘relatief vlak’ was. Semerjian, die ook werkte bij Novartis, heeft nu de leiding om Geron te helpen als een commercieel bedrijf te functioneren. ‘We hebben een zeer goed medicijn dat we aan patiënten kunnen geven. We bevinden ons op een cruciale tijdstip waar ik een verschil kan maken met mijn achtergrond, en we hebben een team dat echt honger heeft om dat te doen.’ Het bedrijf heeft de middelen om dit te doen, met ongeveer 421 miljoen dollar in liquiditeiten, liquiditeitsequivalenten, beperkte liquiditeiten en beursgenoteerde effecten per 30 september. Semerjian praat over zijn eerste maanden als leider van Geron en zijn plannen om de verkoop van Rytelo te vergroten door middel van verhoogde bekendheid en educatie. PHARMAVOICE: Wat is uw focus geweest sinds u in augustus de rol van CEO bent begonnen? HAROUT SEMERJIAN: Een van de belangrijkste dingen die ik heb gedaan, is het begrijpen van hoe Rytelo intern wordt waargenomen, maar nog belangrijker, door onze externe stakeholders – de artsen die het voorschrijven, de verzekeraars en de patiënten. Een ding dat voor mij vanaf de eerste week duidelijk was, is de behoefte om de gemeenschap op te voeden over de kracht van Rytelo, de geschikte patiënten en hoe het op de juiste manier te gebruiken om het maximale voordeel te garanderen. Het gaat erom het potentieel van Rytelo in de VS te maximaliseren door een significante toename van educatie en connectiviteit en aanwezig te zijn op de juiste hematologie-forums. [We zorgen ervoor] dat we als bedrijf zijn ingesteld om aan de tafel te zitten op een commercieel tijdschema, niet op een klinisch tijdschema. Er is een groot verschil … klinische tijdschema’s worden gemeten in jaren en het commerciële tijdschema wordt gemeten in seconden en minuten omdat je voor patiënten staat die je vandaag kunt helpen. Terugkijkend op uw carrière en de geneesmiddelen die u heeft gelanceerd, zijn er bepaalde lessen die u toepast op Rytelo? Absoluut. Ik denk dat mijn achtergrond me niet alleen helpt met best practices, maar ook met dingen die mogelijk niet zoals we bedoelden zijn gegaan. Ik heb meer geleerd van de dingen die misgingen dan van de andere. Ik was de globale leider voor Gleevec … waarschijnlijk het voorbeeld van een geneesmiddel dat ongelooflijk is. Het veranderde het leven van patiënten met chronische myeloïde leukemie en stond op de cover van Time Magazine als de magische pil. Als er ooit een geneesmiddel is dat zichzelf moet verkopen, is het Gleevec. En zelfs daar moesten we educeren. We moesten ervoor zorgen dat we betrokken waren bij de medische gemeenschap over hoe om het optimaal te gebruiken. Het is aan ons om de partnerschappen te identificeren die we nodig hebben en ervoor te zorgen dat we zeer partnergericht, patiëntgericht zijn en die gesprekken voeren. Wat zijn uw doelen en mijlpaaltjes? Het uiteindelijke doel is om meer patiënten op Rytelo te krijgen. Bij lager-risico MDS zijn er 10.000 tot 15.000 patiënten in de VS die kunnen profiteren van Rytelo … we zijn ver onder dat aantal als startpunt. We hebben een zeer goed label. We hebben een nog betere aanbeveling van de National Comprehensive Cancer Network. We hebben de financiële middelen, we hebben het team. We moeten aan de slag gaan, en dat moet op een zeer geconcentreerde manier zijn die gericht is op accounts. En zelfs een geweldig geneesmiddel verkoopt zichzelf niet, juist? Ja. Absoluut. [Bij] de typische patiënt met lager-risico MDS worden 80% van hen in de gemeenschap behandeld. Dus je hebt een arts in de gemeenschap die alle soorten oncologische en hematologische patiënten behandelt. Ze zijn waarschijnlijk meer gericht op sommige van de grotere tumorsoorten, zoals borstkanker, bijvoorbeeld, of longkanker. Dus met de behoefte aan educatie en het vooropzetten van lager-risico MDS [met] Rytelo als een optie voor die patiënten, wordt het een zeer belangrijke taak die we kunnen helpen.