Novo Nordisk probeert marktaandeel terug te winnen in afslankpillenmarkt

Tot voor kort was Novo Nordisk de onbetwiste leider in de markt voor afslankpillen, met een marktwaarde die groter was dan het bruto binnenlands product van hun thuisland Denemarken. Ondanks een grote voorsprong in de GLP-1 geneesmiddelenmarkt, gedreven door blockbusters zoals Ozempic en Wegovy, verloor Novo Nordisk zijn marktleiderschap aan concurrent Eli Lilly vorig voorjaar. Nu hoopt het bedrijf zijn koers te corrigeren met een nieuwe CEO, een grote reorganisatie van het bestuur, wereldwijde ontslagen en een herstructurering van de productpijplijn. Maar kan Novo Nordisk het verloren terrein terugwinnen? ‘Ik wil zien hoe dit praten zich vertaalt in actie. Dat is mijn grootste vraagteken bij Novo Nordisk,’ zei Evan Seigerman, managing director en hoofd gezondheidszorgonderzoek en senior biotechnologie- en farmaceutische analist bij BMO Capital Markets. ‘Ze hebben duidelijk problemen geïdentificeerd, wat goed is, maar hebben ze de oorzaken van deze problemen geïdentificeerd en doen ze genoeg om ze op te lossen?’ Novo Nordisk was lang de marktleider in de GLP-1 markt. Hun geneesmiddel Saxenda was het eerste dat in 2014 werd goedgekeurd voor gewichtsverlies, gevolgd in 2021 door de latere blockbuster Wegovy, een hoge dosering van semaglutide. Maar Eli Lilly, dat zijn obesitasgeneesmiddel Zepbound in 2023 lanceerde, heeft de toppositie in de marktduopolie overgenomen. Naast de prestaties van Zepbound ten opzichte van Wegovy, heeft Lilly ook een betere marketing van hun geneesmiddelen gedaan, zei Seigerman, onder andere via hun direct-to-consumer kanaal Lilly Direct, wat heeft bijgedragen aan de verkoop, terwijl Novo Nordisk achterliep. Novo Nordisk heeft zich vooral gebaseerd op het oude commerciële model dat ze gebruikten om diabetesgeneesmiddelen te markten en hebben niet genoeg geïnvesteerd om de Amerikaanse markt, hun grootste en meest winstgevende markt, van voorraden te voorzien, zei Seigerman. Een deel van de uitdaging is gedreven door vroege tekorten aan GLP-1 geneesmiddelen, veroorzaakt door een intense vraag van patiënten, wat zowel Novo Nordisk als Lilly heeft getroffen. Dit opende de deur voor drug compounders die maatwerk GLP-1 geneesmiddelen produceren, wat is toegestaan wanneer merkgeneesmiddelen in korte voorraad zijn. De hoofdpijnen van de grote farmaceutische bedrijven leken voorbij te zijn toen de FDA de GLP-1 geneesmiddelen van de lijst van geneesmiddelentekorten haalde. Maar bedrijven zoals Hims & Hers produceren nog steeds niet-merkversies via een loophole die hen in staat stelt ‘persoonlijke’ versies voor patiënten te maken. Om marktaandeel terug te winnen, moet het bedrijf de verliezen veroorzaakt door deze navolgende producten stoppen en een sterkere positie innemen in de Amerikaanse markt. Een deal met de Trump-administratie, vergelijkbaar met die van bedrijven zoals Pfizer en AstraZeneca, zou een weg kunnen openen naar beide. ‘Mijn hypothese is dat ze werken aan een deal waarbij ze de contante prijzen mogelijk verlagen, maar de toegang tot Medicare openen, en … echt de compounders stoppen,’ zei Seigerman. Het bedrijf zal ook innovatiefere strategieën moeten adopteren en hun DTC-platform, NovoCare Pharmacy, maximaliseren om het verloren marktaandeel terug te winnen, zei Seigerman. De uitrol van hun potentieel marktleidende GLP-1 pil zal dienen als een testcase voor een nieuwe aanpak. Het bedrijf zal zich moeten positioneren tegen de concurrentie van Lilly’s orale optie, orforglipron, die mogelijk vóór het einde van het jaar goedgekeurd kan worden. Dit keer lijkt de pil van Novo Nordisk de effectiviteitsvoorsprong te hebben, zei Seigerman. Maar het moet op een lege maag worden ingenomen, in tegenstelling tot orforglipron, wat minder handig kan zijn. Hoe Novo Nordisk dit geneesmiddel market, kan bepalen of ze de momentum terugwinnen. Seigerman zei dat investeerders ook geïnteresseerd zijn in hoe de productpijplijn van Novo Nordisk voor nieuwe producten de toekomst van het bedrijf zal bepalen. ‘Novo Nordisk heeft de volgende golf van innovatie nodig om niet alleen Lilly, maar ook potentiële opkomende spelers zoals Pfizer, Amgen en Roche uit te dagen,’ zei Seigerman. Een veelbelovende klasse geneesmiddelen in ontwikkeling is de orale en geïnjecteerde amycretin kandidaten van het bedrijf die nu in fase 3 gaan. Deze geneesmiddelen richten zich op zowel GLP-1 als een tweede pancreas-hormoon, amyline, dat helpt bij het reguleren van de eetlust. De dubbele aanpak kan effectiever zijn dan alleen GLP-1’s, zei Seigerman, en in proeven verloren patiënten 22% van hun lichaamsgewicht in 36 weken tegenover de 14% met Wegovy. Patiënten leken ook geen gewichtsverliesplateau te zien dat gebruikelijk is bij GLP-1’s. ‘Wanneer ik het over amyline heb met experts, zeiden ze als we alles wisten wat we nu weten over amyline versus GLP-1, zouden ze amyline eerst boven GLP-1 voor obesitas hebben nagestreefd,’ zei Seigerman. Eli Lilly heeft ook een kandidaat die amyline targeteert, eloralintide, die gunstige resultaten vertoonde in fase 1, met een gemiddeld gewichtsverlies van ongeveer 11% na 12 weken. Het geneesmiddel leek ook minder maaggerelateerde bijwerkingen te veroorzaken dan GLP-1’s. Novo Nordisk breidt ook de indicaties uit voor hun bestaande GLP-1 geneesmiddelen. Twee fase 3 Alzheimer’s proeven kunnen het potentieel van het geneesmiddel aantonen om de cognitieve achteruitgang bij mensen met de meest voorkomende vorm van dementie te vertragen, mogelijk een andere lucratieve markt openend, zei Seigerman. Naarmate er meer bewijs voor nieuwe geneesmiddelen komt, heeft Novo Nordisk’s inspanningen om hun bedrijfsvoering te stroomlijnen en te herfocussen enige succes gezien en lijken de verkopen al te stijgen, met een stijging van 27% per kwartaal volgens Seigerman. Maar er zal concurrentie op de weg naar voren zijn, vooral van Lilly, die Novo Nordisk heeft overstegen op het gebied van zakelijke fundamentele aspecten. ‘Ze verkopen meer. Ze winnen marktaandeel. En ik denk dat ze begrijpen hoe ze het moment moeten ontmoeten in termen van toegang, contante betaling en in termen van het maken van een product dat mensen willen,’ zei Seigerman. ‘Lilly heeft ook een zeer sterke portefeuille van producten.’ Maar Novo Nordisk heeft nog steeds het potentieel om het schip recht te zetten. De volgende winstrapportage van Novo Nordisk is begin november verwacht, wat zal tonen of het bedrijf een groot, opkomend vraagtekentje kan beantwoorden. ‘Is deze opstap groot genoeg om te vertalen in een vernieuwde bedrijfscultuur die snelheid, efficiëntie, snel besluitvorming, transparantie en echte concurrentie prioriteert?’ vroeg Seigerman.

Plaats een reactie