Recentelijk hebben onderzoekers van de Columbia University Mailman School of Public Health een belangrijk probleem aan het licht gebracht: de prevalentie van aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) en de impact ervan op het risico op verkeersongevallen bij oudere automobilisten. Dit onderzoek onthult een significant resultaat: oudere automobilisten met ADHD lopen aanzienlijk meer risico op verkeersongevallen in vergelijking met hun leeftijdsgenoten zonder deze aandoening. Terwijl onderzoek naar ADHD en verkeersveiligheid zich voornamelijk heeft gericht op kinderen en jongvolwassenen, verkent dit onderzoek het onderbelichte gebied van ADHD bij oudere volwassenen. De resultaten van dit onderzoek zijn online gepubliceerd in JAMA Network Open.
Alarmerende Vaststellingen en de Oproep tot Interventies
De bevindingen van dit onderzoek zijn ronduit alarmerend. Oudere automobilisten met ADHD blijken meer dan twee keer zo waarschijnlijk betrokken te zijn bij verkeersovertredingen en auto-ongevallen in vergelijking met degenen zonder ADHD. Dit vertaalt zich in 22 incidenten versus 10 per miljoen gereden kilometers voor verkeersovertredingen en 27 versus 13,5 per miljoen gereden kilometers voor auto-ongevallen. Yuxin Liu, MPH, een onderzoeker aan de Columbia Mailman School of Public Health en de eerste auteur van het onderzoek, benadrukt de dringende noodzaak van effectieve interventies om de diagnose en klinische behandeling van ADHD bij oudere volwassenen te verbeteren. Het doel is om veilige mobiliteit en gezond ouder worden binnen deze doelgroep te bevorderen.
Begrip van ADHD en de Impact Ervan
ADHD is een chronische neurologische aandoening die wordt gekenmerkt door symptomen zoals onoplettendheid, impulsiviteit en hyperactiviteit. Hoewel ADHD doorgaans wordt geassocieerd met kindertijd, kan het aanhouden tot in de volwassenheid en het dagelijks leven van oudere volwassenen beïnvloeden. In de Verenigde Staten bedraagt de gemelde prevalentie van ADHD 9% tot 13% bij kinderen jonger dan 17 jaar en 8% bij volwassenen tussen 18 en 44 jaar. De laatste jaren is de gemelde prevalentie van ADHD bij volwassenen toegenomen als gevolg van verbeterde diagnostiek. Over het algemeen neemt de prevalentie van ADHD af naarmate mensen ouder worden. Het onderzoek omvatte 2.832 actieve automobilisten in de leeftijd van 65 tot 79 jaar. Onder hen had 75 (2,6%) ADHD, waarbij de prevalentie van ADHD opliep tot 7,2% onder oudere volwassenen met angst of depressie. Zelfs na correctie voor demografische factoren en comorbiditeiten, werd ADHD geassocieerd met een 7% verhoogd risico op hard remmen, een 102% verhoogd risico op zelfgerapporteerde verkeersovertredingen en een 74% verhoogd risico op zelfgerapporteerde auto-ongevallen.
Dit essentiële onderzoek werd uitgevoerd tussen juli 2022 en augustus 2023 met behulp van gegevens uit eerstelijnszorgklinieken en woonwijken op vijf locaties in de Verenigde Staten: Ann Arbor, Michigan; Baltimore, Maryland; Cooperstown, New York; Denver, Colorado; en San Diego, Californië. Deelnemers aan het onderzoek waren actieve automobilisten tussen de 65 en 79 jaar, ingeschreven in het Longitudinal Research on Aging Drivers (LongROAD) project, en werden gevolgd via in-voertuig gegevensregistratieapparaten en jaarlijkse beoordelingen. De senior auteur van het onderzoek, Dr. Guohua Li, benadrukte het belang van dit onderzoek en wees op de bijdragen ervan aan het begrip van gezond en veilig ouder worden. Dr. Li wijst erop dat dit onderzoek een cruciale lacune in de epidemiologische gegevens over ADHD bij oudere volwassenen vult en overtuigend bewijs levert van het aanzienlijk hogere risico op verkeersongevallen voor oudere volwassen bestuurders met ADHD.
Dit onderzoek maakt deel uit van het LongROAD Project, dat in 2014 werd opgezet door Dr. Li en collega’s om te voorzien in de behoeften op het gebied van veilige mobiliteit van oudere volwassen bestuurders. De implicaties van dit onderzoek zijn diepgaand. Met de vergrijzende bevolking neemt het aantal oudere volwassen bestuurders toe en wordt verwacht tegen 2030 de 63 miljoen te bereiken. De waardevolle gegevens uit het LongROAD-project zullen een grondig onderzoek mogelijk maken naar de rol van medische, gedrags-, milieu- en technologische factoren in de verkeersveiligheid gedurende het verouderingsproces. Dr. Li, de oprichter van het Columbia Center for Injury Science and Prevention, benadrukt het belang van dit onderzoek voor het waarborgen van de veiligheid en het welzijn van oudere volwassen bestuurders in de Verenigde Staten.